Blå/vitaktig rök och orolig tomgång laguna 1.9dti
Moderator: Forumpolisen
-
- Firstname: Alexander
- Surname: Svensson
Blå/vitaktig rök och orolig tomgång laguna 1.9dti
Bytte nyligen kamdrev och pumpdrev då dessa fick sig en törn när generatorremmen gick av. Har upplevt att den är mer trögstartad vid kallstart än innan men vid varm motor startar den fint och bilen gick även fint fram tills idag då den efter hård körning började gå oroligt på tomgång och ryka något så förjävligt och den blå/vitaktiga röken luktar rätt fränt(inte som bränd motorolja) och när den stått nån minut på tomgång så försvinner röken och bilen går fint igen tills man kör hårt igen och då börjar den gå dåligt igen.
Även sett att det kommer lite liftbubblor i den genomskinliga slangen mellan filtret och dieselpumpen(det kan nog förklara att bilen är trögstartad kall men att bilen går ojämt på tomgång och ryker ibland vet jag dock inte varför.
Den gula service lampan tändes vid ett tillfälle och fick felmeddelande injection fault. Har kollat med felkodsläsare men fick inte fram något.
Edit: glömde tillägga att årsmodellen är 2000 så alltså gäller det f9q motorn.
Edit2: kan konstantera att bilen beter sig så här bara efter motorbromsning och varvande upp och ner vid stillastående och som sagt så går bilen sk*t på tomgång och tvekar på gasen pch ryker något aå förjävligt. Väntar jag i ca 20 sek så går det över och bilen går bra igen eller om jag stänger av motorn och startar den igen direkt efter så försvinner problemet omgående.
Även sett att det kommer lite liftbubblor i den genomskinliga slangen mellan filtret och dieselpumpen(det kan nog förklara att bilen är trögstartad kall men att bilen går ojämt på tomgång och ryker ibland vet jag dock inte varför.
Den gula service lampan tändes vid ett tillfälle och fick felmeddelande injection fault. Har kollat med felkodsläsare men fick inte fram något.
Edit: glömde tillägga att årsmodellen är 2000 så alltså gäller det f9q motorn.
Edit2: kan konstantera att bilen beter sig så här bara efter motorbromsning och varvande upp och ner vid stillastående och som sagt så går bilen sk*t på tomgång och tvekar på gasen pch ryker något aå förjävligt. Väntar jag i ca 20 sek så går det över och bilen går bra igen eller om jag stänger av motorn och startar den igen direkt efter så försvinner problemet omgående.
Alexander Svensson