Laguna II felkoder
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 10
- Joined: 18 Mar 2012, 08:04
- Location: Vänersborg/Trollhättan
Laguna II felkoder
Tjena! Min far har problem med sin Renault Laguna 02:a 1.9 diesel
Det började med att bilen blev ordentligt orkeslös, stod fuel injekt service..
Kollade över motorn och hittade en kabel som var lös. Den går till vad jag tror är spjällhuset.
Jag plugga i den och släckte alla felkoder. Nu ryker den ordentligt svart vid gaspådrag samt ryckig gång. Vill lägga till att han bara haft den i en vecka :/
Någon som har någon idé på vad det kan vara?? Var ska man börja i det hela? Egr ventilen? Klockan? Kan det vara partikelfiltret?
Pierre kopp
Det började med att bilen blev ordentligt orkeslös, stod fuel injekt service..
Kollade över motorn och hittade en kabel som var lös. Den går till vad jag tror är spjällhuset.
Jag plugga i den och släckte alla felkoder. Nu ryker den ordentligt svart vid gaspådrag samt ryckig gång. Vill lägga till att han bara haft den i en vecka :/
Någon som har någon idé på vad det kan vara?? Var ska man börja i det hela? Egr ventilen? Klockan? Kan det vara partikelfiltret?
Pierre kopp
Lars weurlander
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Laguna II felkoder
Börja med att plocka bort EGR-ventilen och rengör den samt rören runt om. Kolla även att ventilen fungerar. Kolla att inte intercoolern svällt i så fall kan turbon vara kass också. På den har du inget partikelfilter, så det svarta är sot (troligen diesel och i värsta fall även motorolja). Den där motorn behöver en enda olja, Elf Evolution Full-Tech FE (RN0720) för att minimera koksning/slagg. Serva bilen var 1500-mil, undvik att sträcka ut till 3000 mil. Kontrollera oljenivån! Vevhusventilationen bör kollas också.
Många av de här dieslarna har ätit upp motoroljan och gått in i sotdöden, black smoke death. Turbon suger då in motoroljan och motorn går upp i toppvarv till dess att den skär. Skulle en sådan situation uppstå går motorn bara att rädda om man lyckas stalla den innan den skär.
Om Laguna II
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... =25&t=9796
Byt även dieselfiltret.
Många av de här dieslarna har ätit upp motoroljan och gått in i sotdöden, black smoke death. Turbon suger då in motoroljan och motorn går upp i toppvarv till dess att den skär. Skulle en sådan situation uppstå går motorn bara att rädda om man lyckas stalla den innan den skär.
Om Laguna II
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... =25&t=9796
Byt även dieselfiltret.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Laguna II felkoder
Sedan har din far fel på kortläsaren, men det är lätt att fixa. Se tråden jag hänvisade till, där finns svaret. Kortläsaren är lätt att plocka ur, vänd den inte upp och ned förrän den kommit inomhus. Du bör hitta en liten lös plastbit i den. Det finns två microbrytare, en eller båda har gått sönder i själva pinnen som berör kortet som sticks in.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
-
- Posts: 10
- Joined: 18 Mar 2012, 08:04
- Location: Vänersborg/Trollhättan
Re: Laguna II felkoder
Går motorn på motorolja så går den bara bromsa ihjäl med växel i
Att man hittar olja och slagg lite överallt i en diesel är inte så konstigt
Att man hittar olja och slagg lite överallt i en diesel är inte så konstigt
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Laguna II felkoder
Att intercooler har svält betyder inte att turbon är fel på, dom första versionen av ic hade inga förstärkningar så den klarade inte laddtrycket, som är ca 1,45 bar original den förstärkta som kom sen klarar minst 1,75 bar
Första modellen laguna II hade ofta larm för högt laddtryck och det löser sig med byte av programvara
Första modellen laguna II hade ofta larm för högt laddtryck och det löser sig med byte av programvara
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Laguna II felkoder
Det var inte sladden till luftmassamätaren som var urkopplingsbar då? Den sitter det tempgivare till insugsluft mm till, med den borta vet den inte hur den skall blanda bränslemängd mm
Med den inkopplad så försvann dom övre felkoderna?
Ut och blås ur den ordentligt om alla koder är borta
Med den inkopplad så försvann dom övre felkoderna?
Ut och blås ur den ordentligt om alla koder är borta
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Laguna II felkoder
check på det!Tony wrote:Att intercooler har svält betyder inte att turbon är fel på, dom första versionen av ic hade inga förstärkningar så den klarade inte laddtrycket, som är ca 1,45 bar original den förstärkta som kom sen klarar minst 1,75 bar
Första modellen laguna II hade ofta larm för högt laddtryck och det löser sig med byte av programvara
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.