Jordfel (?) Renault Megane II 2002
Moderator: Forumpolisen
Jordfel (?) Renault Megane II 2002
Jag ha ren längre tid försökt komma till rätta med ett jordfel (?) på min Renalt Megane II. Tidigare har bränslemätare och värmemätare betett sig konstigt men efter att ha lyft flätan på motorrummets högra sida, gjort rent och sett till att kontaktytorna är rena så har den delen blivit bättre.
Men...
bilen har också varit trögstartad till och från och surat vid start. Men grejar man lite brukar den gå igång. Nu har det här blivit värre under sommaren och hösten. Men tar jag startkabeln och kopplar den från negativ pol till en bult på motorn på vänster sida så startar bilen nästan alltid direkt. Så jordfelet verkar vara kvar. Frågan är var man skall fortsätta att söka. Eller skall man dra en till jordfläta från batteriet till vänstersidan av motorn helt enkelt.
Jag behöver tips och ideer alltså hur man skall felsöka och komma till rätta med det här.
Men...
bilen har också varit trögstartad till och från och surat vid start. Men grejar man lite brukar den gå igång. Nu har det här blivit värre under sommaren och hösten. Men tar jag startkabeln och kopplar den från negativ pol till en bult på motorn på vänster sida så startar bilen nästan alltid direkt. Så jordfelet verkar vara kvar. Frågan är var man skall fortsätta att söka. Eller skall man dra en till jordfläta från batteriet till vänstersidan av motorn helt enkelt.
Jag behöver tips och ideer alltså hur man skall felsöka och komma till rätta med det här.
Ake Hedman
- Stymie
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
Re: Jordfel (?) Renault Megane II 2002
Jag har ingen koll på din modell, men byt jordflätan (eller båda om det finns två, kolla runt växellådan). Det kan även vara problem med tändlägesgivaren, men din beskrivningtyder på problem med strömkretsen/jord.
___
Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67, Celta4 -37, Prima4 -39
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67, Celta4 -37, Prima4 -39
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: Jordfel (?) Renault Megane II 2002
Tack så mycket. Skall invänta mildväder och följa dit råd. Starar oftast oklanderligt i kyla, så heje minusgrader...
Tack för hjälpen.

Stymie wrote:Jag har ingen koll på din modell, men byt jordflätan (eller båda om det finns två, kolla runt växellådan). Det kan även vara problem med tändlägesgivaren, men din beskrivningtyder på problem med strömkretsen/jord.
Ake Hedman