Clio 1.2 16v uppför sig konstigt - tempsensor! -Löst-
Moderator: Forumpolisen
Clio 1.2 16v uppför sig konstigt - tempsensor! -Löst-
Min Clio (1.2 16v, D4F-722, årsmodell 05) går för det mesta bra, men har vid enstaka tillfällen bråkat.
Igår bråkade den extra mycket.
Kort version: Kan "långsamt" glapp i motortemperatursensorn göra att tomgången blir hög och bilen svårkörd/svårstartad?
Lång version:
Jag kunde utan problem köra till jobbet igår. När jag körde hem på motorvägen kände jag att den ryckte till när jag hade motorbromsat lite och skulle accelerera igen. Tempmätaren i instrumentpanelen hade någon minut tidigare visat två staplar av nio men hade nu fallit till noll. Detta har hänt förut, men då försvunnit efter några minuter när tempmätaren hoppat upp till fyra igen. Igår fortsatte det, så jag körde varsamt och slirade mycket på kopplingen då trafiken tvingade mig att växla ner/upp. Till slut kom jag till en rondell, med lång kö. När jag rullade fram mot kön med kopplingen i botten märkte jag att tomgången ville ligga på omkring 2500 rpm, snarare än knappt 1000 rpm som det brukar vara. När jag tvingats stanna i kön och skulle komma i rullning igen så dog motorn fastän jag försökte smyga igång.
Jag gjorde några startförsök som inte fungerade, sedan knuffade jag bilen åt sidan bort från trafiken och försökte igen. Vid dessa tilfällena snurrar startmotorn och det låter som att motorn nästan vill starta, speciellt när jag släpper startläget.
Efter några försök hoppar tempmätaren upp till fyra av nio staplar och bilen startar på andra försöket. Jag kör vidare och hoppas på flyt i trafiken, men efter en liten stund visar tempmätaren noll staplar igen och bilen måste köras försiktigt.
Detta upprepar sig två gånger till, med tutande medtrafikanter som resultat.
Kan det vara så att när motorn är varm så öppnar sig ibland ett glapp i (närheten av) tempsensorn, styrdatorn tror då att motorn är iskall och ger fel blandning med hög tomgång och de andra problemen som resultat?
Igår bråkade den extra mycket.
Kort version: Kan "långsamt" glapp i motortemperatursensorn göra att tomgången blir hög och bilen svårkörd/svårstartad?
Lång version:
Jag kunde utan problem köra till jobbet igår. När jag körde hem på motorvägen kände jag att den ryckte till när jag hade motorbromsat lite och skulle accelerera igen. Tempmätaren i instrumentpanelen hade någon minut tidigare visat två staplar av nio men hade nu fallit till noll. Detta har hänt förut, men då försvunnit efter några minuter när tempmätaren hoppat upp till fyra igen. Igår fortsatte det, så jag körde varsamt och slirade mycket på kopplingen då trafiken tvingade mig att växla ner/upp. Till slut kom jag till en rondell, med lång kö. När jag rullade fram mot kön med kopplingen i botten märkte jag att tomgången ville ligga på omkring 2500 rpm, snarare än knappt 1000 rpm som det brukar vara. När jag tvingats stanna i kön och skulle komma i rullning igen så dog motorn fastän jag försökte smyga igång.
Jag gjorde några startförsök som inte fungerade, sedan knuffade jag bilen åt sidan bort från trafiken och försökte igen. Vid dessa tilfällena snurrar startmotorn och det låter som att motorn nästan vill starta, speciellt när jag släpper startläget.
Efter några försök hoppar tempmätaren upp till fyra av nio staplar och bilen startar på andra försöket. Jag kör vidare och hoppas på flyt i trafiken, men efter en liten stund visar tempmätaren noll staplar igen och bilen måste köras försiktigt.
Detta upprepar sig två gånger till, med tutande medtrafikanter som resultat.
Kan det vara så att när motorn är varm så öppnar sig ibland ett glapp i (närheten av) tempsensorn, styrdatorn tror då att motorn är iskall och ger fel blandning med hög tomgång och de andra problemen som resultat?
Last edited by MartinB on 11 Jan 2016, 10:10, edited 1 time in total.
Martin Bjelk
Megane CC -04
Megane CC -04
Re: Clio 1.2 16v uppför sig konstigt - tempsensor?
PS.
Inga varningslampor tänds i instrumentpanelen. Inga koder finns lagrade i OBD2.
Jag har inte kollat jordflätorna, men det känns som att fler saker borde spöka om en sådan var av, eller..?
Inga varningslampor tänds i instrumentpanelen. Inga koder finns lagrade i OBD2.
Jag har inte kollat jordflätorna, men det känns som att fler saker borde spöka om en sådan var av, eller..?
Martin Bjelk
Megane CC -04
Megane CC -04
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Clio 1.2 16v uppför sig konstigt - tempsensor?
Spännande fel. Har inga direkta idéer mer än att byta motortempgivare, dubbelkolla jordning samt vacuumslangar.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: Clio 1.2 16v uppför sig konstigt - tempsensor?
Var hittar jag motortempgivaren på den motorn?
Martin Bjelk
Megane CC -04
Megane CC -04
Re: Clio 1.2 16v uppför sig konstigt - tempsensor! -Löst-
Efter en stunds felsökande kunde verkstaden konstatera att det var tempsensor och dödlägesgivare som behövde bytas.
Martin Bjelk
Megane CC -04
Megane CC -04