Bytte olja på Mekonomen - bilen skrammlar vid kallstart

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Klikken
Posts: 20
Joined: 18 Oct 2015, 17:22
Firstname: Rickard
Surname: Olsson
Location: Östersund

Bytte olja på Mekonomen - bilen skrammlar vid kallstart

Post by Klikken »

Hej!
Bytte olja och oljefilter på mekonomen på min Renault Scenic II - 2005- 16V för ungefär 2 veckor sedan.

Direkt när jag satte mig i bilen efter jag betalt hörde jag hur det skramlade från motorn, ungefär som man skulle satt ett spelkort mot cykeldäcket (ni vet som man gjorde när man var barn), lät i ungefär 3 sekunder sen försvann det.

Åkte tillbaks dagen efter och då lät det ingenting (låter bara när den är helt kall, när man inte kört på flera timmar). Så de kunde inte hjälpa mig. Nu har jag kört den ungefär 3-4 gånger sedan oljebytet och det har bara blivit värre och värre, dock är det inget fel att köra, precis som vanligt.
Nu dör den vid start, måste starta den 2 gånger innan den går igång. Fått felmeddelande på displayen "Check emission".

Kan de ha gjort något fel med oljebytet eller kan oljan ha för hög viskositet eller dyl?
Ska hursomhelst åka dit imorgon och få felet avhjälpt men tänkte höra med er vad som skulle kunna vara på tok?

Mvh Klikken
Emil Olsson
User avatar
Stymie
Posts: 3625
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Bytte olja på Mekonomen - bilen skrammlar vid kallstart

Post by Stymie »

Fel olja ... och sedan kanske VVT-drevet är slitet? Då låter det illa.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Klikken
Posts: 20
Joined: 18 Oct 2015, 17:22
Firstname: Rickard
Surname: Olsson
Location: Östersund

Re: Bytte olja på Mekonomen - bilen skrammlar vid kallstart

Post by Klikken »

Okej. Skall höra med mekonomen och se till att de sätter rätt olja i bilen då.... Helt sjukt isåfall.

Skulle VVT drevet blivit slitet pga att de satt i fel olja eller har det varit slitet länge men först uppmärksammats nu?
Emil Olsson
Klikken
Posts: 20
Joined: 18 Oct 2015, 17:22
Firstname: Rickard
Surname: Olsson
Location: Östersund

Re: Bytte olja på Mekonomen - bilen skrammlar vid kallstart

Post by Klikken »

Har läst runt lite och andra som haft liknande problem (dock ej med renault) menar att de bytt till en olja med lägre viskositet och att det då blivit bättre, låter det vettigt?
Emil Olsson
User avatar
Stymie
Posts: 3625
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Bytte olja på Mekonomen - bilen skrammlar vid kallstart

Post by Stymie »

Det ska vara Elf evolution sxr 5w30 (eller Elfs uppföljare om sådan har kommit ut) i bilar med VVT-drev. Det är dock tveksamt att du får bort problemet med ett oljebyte. Se också till att det är fyllt till övre halvan (mellan min och max) på stickan.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Breding
Posts: 24
Joined: 10 Oct 2015, 16:17
Firstname: Mikael
Surname: Breding
Location: Jönköping

Re: Bytte olja på Mekonomen - bilen skrammlar vid kallstart

Post by Breding »

Den låter inte som en diesel? För det gör våran tills varvtalet kommer upp till ca 1000 v/m
Mikael Breding
Klikken
Posts: 20
Joined: 18 Oct 2015, 17:22
Firstname: Rickard
Surname: Olsson
Location: Östersund

Re: Bytte olja på Mekonomen - bilen skrammlar vid kallstart

Post by Klikken »

Hej!
På kvittot står det "Motor Castrol Magnatec, helsyntet 5W-40"
Skulle inte säga att den låter som en dieselmotor utan det låter som ett "fladdrande ljud" i ungefär 2 sekunder. sen slutar det. Svårt att säga varvtalet så den mäts digitalt
Emil Olsson
Klikken
Posts: 20
Joined: 18 Oct 2015, 17:22
Firstname: Rickard
Surname: Olsson
Location: Östersund

Re: Bytte olja på Mekonomen - bilen skrammlar vid kallstart

Post by Klikken »

Nu har jag hämtat hem bilen från mekonomen. De felsökte den gratis eftersom jag bytte olja där (och jag påpekade när jag lämnade in den att det inte skulle kosta). De misstänker att det är något fel på startmotorn "vi misstänker att startmotorns drev inte dras tillbaka direkt". Har de skrivit. Jag bytte startmotorn i somras då den gav upp, så om nu startmotorn är slut kommer det gå på garantin! Skall lämna in den till en auktoriserad verkstad så får de titta mer på det. De läste även av felkoderna som var "intermittenta" alltså felkoder sen tidigare (gällande Serivce och Check emissions), som inte längre visas.
p0340 . kamaxellägessensor felfunktion i krets
P0010 - kamaxelläge felfunktion i krets
Dock syns det ej på displayen längre någon Service eller check emissions.
Emil Olsson
Klikken
Posts: 20
Joined: 18 Oct 2015, 17:22
Firstname: Rickard
Surname: Olsson
Location: Östersund

Re: Bytte olja på Mekonomen - bilen skrammlar vid kallstart

Post by Klikken »

Pratat med bilbolaget och de trodde absolut inte att det var något fel på startmotorn. Särskilt inte när jag fått felkoder på kamaxellägessensorn (P0340 & P0010). De trodde att det var det variabla kamdrevet, alltså VVT-drevet. De rekommenderade att man skulle byta kamrem, vattenpump och hela köret. 15.000kr med arbete. Inte en chans säger jag, det får va. Enligt killen jag pratade med som var renault tekniker så kände han flera stycken som kört flera tusen mil med det problemet. Och nu är nog jag en av dem, får köra tills den rasar ihop bara
Emil Olsson
User avatar
Stymie
Posts: 3625
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Bytte olja på Mekonomen - bilen skrammlar vid kallstart

Post by Stymie »

Ett oljebyte till en olja som passar VVT-drevet kanske kan få bilen att leva lite längre med sitt problem?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Klikken
Posts: 20
Joined: 18 Oct 2015, 17:22
Firstname: Rickard
Surname: Olsson
Location: Östersund

Re: Bytte olja på Mekonomen - bilen skrammlar vid kallstart

Post by Klikken »

Tack för tipset! Har du något förslag på vad för olja det skulle kunna vara?
Emil Olsson
User avatar
Stymie
Posts: 3625
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Bytte olja på Mekonomen - bilen skrammlar vid kallstart

Post by Stymie »

Jag hade nog provat med Elf Evolution 900 FT 0W-30. Tror att den är lättare att få tag i än Elf Evolution 900 SXR 5W-30 som historiskt varit rätt olja för den motorn du har.

Se mitt inlägg om motoroljor här:
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... ead#unread
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Klikken
Posts: 20
Joined: 18 Oct 2015, 17:22
Firstname: Rickard
Surname: Olsson
Location: Östersund

Re: Bytte olja på Mekonomen - bilen skrammlar vid kallstart

Post by Klikken »

Precis! Tack för tipset. Skall höra med de som bytte olja i den för 1 år sedan vilken olja de använde, då den verkade vara bättre för VVT drevet än den mekonomen satt i nu
Emil Olsson
Klikken
Posts: 20
Joined: 18 Oct 2015, 17:22
Firstname: Rickard
Surname: Olsson
Location: Östersund

Re: Bytte olja på Mekonomen - bilen skrammlar vid kallstart

Post by Klikken »

För det verkar ju tydligt att oljan mekonomen satt i bilen inte alls var särskilt bra för VVT drevsproblemet då ljudet uppkom i exakt det sambandet
Emil Olsson
Post Reply