Vindrutespolning Clio -03

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Noniz
Firstname: Jonas
Surname: Flodin

Vindrutespolning Clio -03

Post by Noniz »

Hejsan!
Är alldeles ny här på forumet och hoppas på att få hjälp med mitt problem som jag har på min Renault Clio 1,2 16V -03
Det är nämligen så att när man ska spolar på framrutan så spolar det till snabbt för att sen ge sig direkt, fastän man håller inne spaken (torkarna fortsätter) + att det börjar rinna även på bakrutan.
Vad är det för fel, är det så att pumpen i spolarvätskebehållaren behöver bytas eller?
Jonas Flodin
Breding
Firstname: Mikael
Surname: Breding

Re: Vindrutespolning Clio -03

Post by Breding »

Kolla om det är som på vår Megane, på pumpen sitter det ett "hus" som det finns en cylinder i som går fram och tillbaka som styr om den ska spola på fram eller bakrutan. Den kan fastna så ta bort spolar motorn och ta bort det lilla huset sen kan du slipa med ett sandpapper så den går lätt i huset.....
Mikael Breding
Noniz

Post by Noniz »

Breding wrote:Kolla om det är som på vår Megane, på pumpen sitter det ett "hus" som det finns en cylinder i som går fram och tillbaka som styr om den ska spola på fram eller bakrutan. Den kan fastna så ta bort spolar motorn och ta bort det lilla huset sen kan du slipa med ett sandpapper så den går lätt i huset.....
Hejsan!
Jag har provat detta redan, men det tycks inte hjälpa.
Det konstiga tycker jag är att när man trycker på spaken för spolning av framrutan så sprutar det bara till lite snabbt fastän man håller inne spaken.
Kanske måste byta pumpen ändå!?
Jonas Flodin
Breding
Firstname: Mikael
Surname: Breding

Post by Breding »

Ta bort det lilla huset ställ ner pumpen i hink med vatten och spola, kolla om den spolar hela tiden....

Kolla även om cylindern är vänd åt rätt håll,
Mikael Breding
Noniz

Post by Noniz »

Breding wrote:Ta bort det lilla huset ställ ner pumpen i hink med vatten och spola, kolla om den spolar hela tiden....

Kolla även om cylindern är vänd åt rätt håll,

Tror jag köper en ny istället för att krångla mer,
är ju inte så rysligt dyr.

Men tack för hjälpen!
Jonas Flodin
Post Reply