ABS och EPS problem, Laguna 2001.

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
sveatravel
Posts: 20
Joined: 23 Sep 2015, 19:33
Firstname: Dennis
Surname: Ek
Location: Munsö

ABS och EPS problem, Laguna 2001.

Post by sveatravel »

Hej. Jag har köpt en Laguna där de nyss bytt spindelled höger fram. Efter detta så börjar bilen ropa att ABS och EPS inte fungerar. "SERVICE" lyser och en skiftnyckel blinkar. En del snackade då om att abs kuggringen skulle blivit skadad eller liknande. Nu är det lite nytt konstigt. Ibland när jag startar bilen så säger den att allt e ok. När jag kört en stund börjar "tanten" gapa om ABS och EPS igen. Kan en kuggring vara "trasig" sedan "hel" och en "trasig" igen?

Några experter som kan glädja mig med enkla och pedagogiska svar?! :D
Dennis Ek
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: ABS och EPS problem, Laguna 2001.

Post by Joakim16v »

Systemet i sig kan vara ok när du startar. När bilen börjar rulla märker den att en krans inte registreras som resten varpå larmen ljuder.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: ABS och EPS problem, Laguna 2001.

Post by Tony »

sveatravel wrote:Hej. Jag har köpt en Laguna där de nyss bytt spindelled höger fram. Efter detta så börjar bilen ropa att ABS och EPS inte fungerar. "SERVICE" lyser och en skiftnyckel blinkar. En del snackade då om att abs kuggringen skulle blivit skadad eller liknande. Nu är det lite nytt konstigt. Ibland när jag startar bilen så säger den att allt e ok. När jag kört en stund börjar "tanten" gapa om ABS och EPS igen. Kan en kuggring vara "trasig" sedan "hel" och en "trasig" igen?

Några experter som kan glädja mig med enkla och pedagogiska svar?! :D
skulle kolla att allt ser ok ut höger fram, att givaren är inkopplad och sitter rätt
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply