R19. Motorstyrnings eller bränslepumpsfel? (felkoder)
Moderator: Forumpolisen
R19. Motorstyrnings eller bränslepumpsfel? (felkoder)
Går m. el. m. bet på en nyinförskaffad R19 1,7 liter 95 hk av -94 års modell. Bilen är fostfri och fin och värd att återuppliva.
Har letat på forum lite var stans men inte blivit klokare.
Den dör ibland, går ibland, startar korrekt ibland, hackar direkt efter start ibland.
När den skulle provköras startade den och gick 1 minut och stannade sen. Därefter startade den till med (som jag antog) tändavbrott ideligen. Vid halv gas varvandes 3-4000 rpm dog den i omgångar. d.v.s. gick oerhört ryckigt. Varvräknarnålen åker till noll omedelbart när den dör, hoppar upp när den vaknar till liv igen.
Testade med en bättre beg vevaxelgivare och gick 7-10 min på tomgång och gick t.o.m. för en fem minuters provtur, men sen blev det samma visa. Hoppar och rycker. Bytte tillbaka till den gamla givaren med tanken att om den börjar rycka omedelbart så bör det vara givaren. MEN då gick den hur bra som helst och provkördes tills jag lessnade (30 min) Dan därpå likadant, dvs ryckande och hoppandes.
Växlade bränslepumpsrelä och sen gick den återigen 20-30 min innan den började igen.
Har åkt en sväng idag på nån mil och gick då som gamla bilar går mest. Helt okej alltså.
Är det någon som varit med om liknande?
Jag är misstänksam över om bränslepumpen är dålig. Lite långsökt men jag tycker att den har ett lite för gällt vinande för att var helt frisk. Men om pumpen är dålig så borde väl inte varvräknaren åka i botten momentant/ögonblickligen när den dör?
Just ja.. Kan man utläsa felkoder från R19?
Med förhoppning om att någon därute har förslag, eller åtminstone glada tillrop.
Klövsjö
R5 -84, trafic -84 Laguna -01
Har letat på forum lite var stans men inte blivit klokare.
Den dör ibland, går ibland, startar korrekt ibland, hackar direkt efter start ibland.
När den skulle provköras startade den och gick 1 minut och stannade sen. Därefter startade den till med (som jag antog) tändavbrott ideligen. Vid halv gas varvandes 3-4000 rpm dog den i omgångar. d.v.s. gick oerhört ryckigt. Varvräknarnålen åker till noll omedelbart när den dör, hoppar upp när den vaknar till liv igen.
Testade med en bättre beg vevaxelgivare och gick 7-10 min på tomgång och gick t.o.m. för en fem minuters provtur, men sen blev det samma visa. Hoppar och rycker. Bytte tillbaka till den gamla givaren med tanken att om den börjar rycka omedelbart så bör det vara givaren. MEN då gick den hur bra som helst och provkördes tills jag lessnade (30 min) Dan därpå likadant, dvs ryckande och hoppandes.
Växlade bränslepumpsrelä och sen gick den återigen 20-30 min innan den började igen.
Har åkt en sväng idag på nån mil och gick då som gamla bilar går mest. Helt okej alltså.
Är det någon som varit med om liknande?
Jag är misstänksam över om bränslepumpen är dålig. Lite långsökt men jag tycker att den har ett lite för gällt vinande för att var helt frisk. Men om pumpen är dålig så borde väl inte varvräknaren åka i botten momentant/ögonblickligen när den dör?
Just ja.. Kan man utläsa felkoder från R19?
Med förhoppning om att någon därute har förslag, eller åtminstone glada tillrop.
Klövsjö
R5 -84, trafic -84 Laguna -01
Jan Morlind
Re: R19. Motorstyrnings eller bränslepumpsfel? (felkoder)
Kolla fördelarlock och stift först.
Var vevaxelgivaren ny som du bytte ?
Jordflätor mellan motor och chassit. Sitter en på lådan och en på bakkant motor har jag för mig.
Var vevaxelgivaren ny som du bytte ?
Jordflätor mellan motor och chassit. Sitter en på lådan och en på bakkant motor har jag för mig.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Re: R19. Motorstyrnings eller bränslepumpsfel? (felkoder)
Fördelarlock och tändstift är ok. Likaså ny jordfläta. Har även testat med startkabel mellan minus på batteri och direkt till motorblocket.
Vevaxelgivaren var förvisso begagnad men jag tycker att när jag växlade mellan de båda så borde den uppfört sig olika mellan givare 1 och 2.
Ska klura vidare. Återkommer.
Vevaxelgivaren var förvisso begagnad men jag tycker att när jag växlade mellan de båda så borde den uppfört sig olika mellan givare 1 och 2.
Ska klura vidare. Återkommer.
Jan Morlind