Renault Megane 2013 halvkombi
Moderator: Forumpolisen
Renault Megane 2013 halvkombi
Hej
Ljudet i min Megane suger purjo, det måste fixas till...
-Kan man byta högtalare genom att sprätta bort dörrens högtalargaller, eller måste man plocka av hela dörrsidan?
-Finns det lågnivå-utgång på originalstereon för inkoppling av externt slutsteg?
-Vinner man något på att byta ut bakre dörrhögtalarna till bas/mid-högtalare?
Mvh Kari
-Kan man byta högtalare genom att sprätta bort dörrens högtalargaller, eller måste man plocka av hela dörrsidan?
-Finns det lågnivå-utgång på originalstereon för inkoppling av externt slutsteg?
Mvh Kari
Kari Lindh
Re: Renault Megane 2013 halvkombi
dörr sida bort på megane III ,sen måste du ha adapterringar till högtalarna.kali68 wrote:Hej
Mvh Kari
svar nej, kör hög/låg nivå omvandlare, själv hade jag tänkt offra utgångarna till bakhögtalarna då man ändå inte hör dom eller vill lyssna på dom.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dåså, då var det gjort...
Tog loss dörrsidor och bytte högtalarna i framdörrarna, samt monterade diskanterna. Och redan innan det blivit inspelat så är förbättringen i ljudkvalitet ordentlig.
Passade även på att ljudisolera lite grann innan jag monterade ihop allt.
Men, det var förstås inte helt "straight forward":
-Högtalarna som sägs vara special-tillverkade för bilen passade inte, kontaktstyckena i högtalarna stämde inte överens med bilens kontakter.
-Originalhögtalarna sitter pop-nitade på plats så de måste borras bort.
Och med det jag vet nu:
-Kommer öppna framdörrarna igen och flytta högtalarna till bakdörrarna.
-Kommer montera 6,5-tums högtalare i framdörrarna, inga problem att få plats.
I´ll be back
Tog loss dörrsidor och bytte högtalarna i framdörrarna, samt monterade diskanterna. Och redan innan det blivit inspelat så är förbättringen i ljudkvalitet ordentlig.
Passade även på att ljudisolera lite grann innan jag monterade ihop allt.
Men, det var förstås inte helt "straight forward":
-Högtalarna som sägs vara special-tillverkade för bilen passade inte, kontaktstyckena i högtalarna stämde inte överens med bilens kontakter.
-Originalhögtalarna sitter pop-nitade på plats så de måste borras bort.
Och med det jag vet nu:
-Kommer öppna framdörrarna igen och flytta högtalarna till bakdörrarna.
-Kommer montera 6,5-tums högtalare i framdörrarna, inga problem att få plats.
I´ll be back
Kari Lindh
-
- Forumpolis
- Firstname: John
- Surname: Ignell
Själv har jag satt i nya 5:25 i framdörrar och en 8*aktiv bas under framstolen i vår megane gt blev mkt bättre ljud i bilen nu.
John Ignell Enviken
Funderar på en aktiv bas jag med, men varifrån hämtar du strömmen samt signalen till den?
Kari Lindh
-
- Forumpolis
- Firstname: John
- Surname: Ignell
kopplas in via batteriet
Kolla med mds,där har dom gjort all installation med min megane gt både med den aktiva basen samt högtalarna i dörrarna och instrumentbrädan.
Kolla med mds,där har dom gjort all installation med min megane gt både med den aktiva basen samt högtalarna i dörrarna och instrumentbrädan.
John Ignell Enviken
OK, tack
Dörrarna och instrumentbrädan var inget större problem, dock har jag hört att det är lite marigt att hitta ett "hål" i torpedväggen som man kan dra strömkabeln genom.
Får söka runt lite på nätet - nån lär väl ha gjort det och beskrivit det...
Dörrarna och instrumentbrädan var inget större problem, dock har jag hört att det är lite marigt att hitta ett "hål" i torpedväggen som man kan dra strömkabeln genom.
Får söka runt lite på nätet - nån lär väl ha gjort det och beskrivit det...
Kari Lindh