Vibrerande bakvagn på Kangoo
Moderator: Forumpolisen
Vibrerande bakvagn på Kangoo
Hej undrar om någon har några tips på en vibrerande bakvagn till en Kangoo från 2004. Det hela börja de för ca ett år sedan med ett bankande från vänster bakhjul då man körde på ojämn väg. Jag kör mycket på grus och sandvägar, åkrar osv, sällan slät asfalt. Bankandet avtog och slutade helt och hållet under året. Körden ner en sväng till Karlskrona från kappelskär utan problem, nåja på vägen tillbaka var det ett jävla piss snöande och turbon isade litet då jag stannade till för att putsa bakbelysningen. Hur som hälls tillbaka till Finland och bilen gick kanon. En resa till helsingfors båtmässa och det lät litet som att ett lager höll på att ge upp. Hade strax innan besiktat bilen och besiktningsmannen hittade en bussning vänster fram som glappade. Bussningen byttes till en ny i egen regi. Fasingen vad den gamla bussningen satt hårt. Men för övrigt inget problem med bilen. Men för ett tag sedan då jag var och installerade några nya utombordare på några båtar märkte jag att biljäveln har börjat vibrera som fan då man kör över 60km/h, kör oftast max 40 då jag bor på en liten ö med kostigar till vägar. Balanserade hjulen utan framgång fastän ena hjulets balansering var åt skogen. Har någon stött på samma problem som jag? Känner inget glapp i hjulen, men det vibrerar som fan själv. Hur fungerar kangoons bakaxel för den har ju inga fjädrar synliga? Hoppas på goda råd från er andra. Tack på förhand för dumma och bra svar.
Sebastian fransen
-
- Firstname: Klara
- Surname: Johansson
Re: Vibrerande bakvagn på Kangoo
Hej hej!
Det här kanske låter lite drygt, men jag har haft ett liknande problem med min förra Clio, det var inget annat än att kompressorn hemma var för svag för att få ordentligt tryck i däcket. Men du borde väl kollat trycket va? anyway jag åkte till en kompis som jobbar på aerzen, där har dom fasen kompressorer så det räckte smällde nästan av hela bilen men hårt blev det, och slutade vibrera med!
Det här kanske låter lite drygt, men jag har haft ett liknande problem med min förra Clio, det var inget annat än att kompressorn hemma var för svag för att få ordentligt tryck i däcket. Men du borde väl kollat trycket va? anyway jag åkte till en kompis som jobbar på aerzen, där har dom fasen kompressorer så det räckte smällde nästan av hela bilen men hårt blev det, och slutade vibrera med!
Klara Johansson
- Stymie
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
Re: Vibrerande bakvagn på Kangoo
Kör du på något billigt däck kan det faktiskt släppa i stommen på däcket. Låter det något på slät väg? Tvätta även fälgens inre kant, kan ha lagt sig sk*t där som skapar obalans.
Skulle det vara upphängningen så är det väl bussningen som släppt vid infästning till torsionsstaven? Går det att se något där? Vet inte riktigt hur det ser ut på Kangoon.
Skulle det vara upphängningen så är det väl bussningen som släppt vid infästning till torsionsstaven? Går det att se något där? Vet inte riktigt hur det ser ut på Kangoon.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.